Web checklist pred spustením novej webstránky do produkcie, zameraný na technické, obsahové, SEO, bezpečnostné a právne aspekty.
A pokojný spánok developera.
- Favicon
Ikonka v tabe prehliadača.
- Meta Tags
Title stránky (vidieť v tabe prehliadača), keywords, description atď
- Socials
Open Graph a Twitter Card tagy. Náhľad, ktorý vidieť keď stránku publikujete na sociálnych sieťach, prípadne pošlete niekomu ako spávu. Ideálne tam je názov stránky, súhrn, a obrázok. (Dátum, cena atď).
- Responsive Web Design
Mobil, tablet, desktop, fullhd monitor, apple watch, tamagoči. Všetky bežné zariadenia, nie len vaše developerské.
- Cross Browser Optimisation
Lebo aj vaša babka má prehliadač a nemusí to byť up-to-date Chromium.
RIP IE. - Image Optimization
Klient často začne nahrávať obrovské, malé, rozrastrované a škaredé obrázky, ktoré sa vôbec nehodia do dizajnu. S tým treba rátať už pri fáze analýza a dizajn.
- Retina High-DPI display
Na displeji s vysokou hustotou pixelov DPI = dots per inch (bodov na palec), niekedy aj PPI (pixels per inch). Minimálne logo musí byť ostré – nerozrastrované. Ikonky verím, že budú v krivkách.
- Analytics
Google Search Console, GA, GTM, HotJar, Meta, Exponea… Všetko čo tam marketéri a seofluenceri potrebujú dať, aby získali dáta. Tie, z ktorých potom veštia čo a prečo sa (ne)predáva to a (ne)kliká tam kde treba.
- Cookie bar
Ten otravný modal s generickými textami, ktorý nás drží v GDPR bezpečí (?). Podmienky používania (VOP). Správne spracovanie osobných údajov (formuláre, newsletter).
- Sitemap a robots.txt
Aby vyhľadávače lahšie hľadali. SEO a tak.
- Redirects
Starý web ešte nepatrí do šrotu a je fajn, aby všetky relevantné staré linky mali nový domov (301). Nechceme ľudí smerovať na 404. Záloha starého – presunúť pod subdoménu, keby sa niečo ešte zabudlo. Vždy sa niečo zabudne.
- Error stránky
Nik nie je bez chyby. Netreba zabúdať na čisla 404, 500, 502.
- SSL certifikát
https:// je dnes nutnosť. Redirect s www aj bez. Hlavičky zabezpečenia (Content-Security-Policy, X-Frame-Options, …)
- Accessibility
Novinka EÚ je už povinnosťou a treba s tým rátať už pri programovaní.
- Editor check
Kontrola textov (pravopisu a gramatiky), formulárov, či tam niekde neostalo TODO alebo Lorem ipsum (to nechceme ani v commitoch). Žiadne odkazy na test/staging/starý web.
- Zmené prihlasovacie údaje
Nezabudnúť na test/dev kontá – zresetovať heslá.
- Povolený reCAPTCHA pre formuláre
Lebo robot.
- Marketing
Spustiť web je jedna vec, povedať o tom svetu vec druhá.
Pripravený plán marketingovej komunikácie (newsletter, social launch). - Monitoring
Monitoring webu zapnutý (napr. UptimeRobot, Sentry). Keby niečo.